Το σύγχρονο επιχειρείν είναι μια έννοια πολυδιάστατη που αλλάζει συνεχώς και εξελίσσεται χωρίς καμιά σταθερά. Επιχειρηματικότητα και επιχειρηματίες συνδέονται στενά, «μητρικά» θα μπορούσαμε ακόμα να πούμε, σε έναν κύκλο ζωής που η πορεία του ενός επηρεάζει αμιγώς και την πορεία του άλλου. Ο Schumpeter μάλιστα, σε μια προσπάθεια του να ορίσει την «τέχνη» του επιχειρηματία, θεωρούσε ότι η οικονομική ανάπτυξη τίθεται σε κίνηση από την ‘επιχειρηματικότητα’, από την προσπάθεια δηλαδή κάποιων ατόμων να εισαγάγουν ‘καινοτομίες’. Ο επιχειρηματίας με άλλα λόγια, είναι το πρωταγωνιστικό πρόσωπο που με την επιχειρηματική του δράση θέτει σε κίνηση και ανάπτυξη μια ολόκληρη οικονομία. Πώς όμως μπορεί ένας επιχειρηματίας να δράσει κερδοφόρα για την επιχείρηση του; Και, ποιο είναι τελικά αυτό το must-have πορτρέτο που πρέπει να διαθέτει;

  1. Εκπαίδευση και Παιδεία

Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι ένας νέος επιχειρηματίας πρέπει να είναι αποκλειστικά κάτοχος MBA για να προκόψει η επιχείρηση του. Το γνωστικό επίπεδο του καθένα από μας, μπορεί να λειτουργήσει ως μια καλή βάση δεδομένων, η παιδεία ωστόσο, που απλώνεται σε ένα πιο ευρύ ανθρώπινο επίπεδο και έχει να κάνει με την ικανότητα κάποιου να κατανοεί τον κόσμο και να προσαρμόζεται στις ανάγκες του, δεν είναι και τόσο συχνό γνώρισμα όσο θα περιμέναμε. Η παιδεία, σε συνδυασμό με μια καλή εκπαιδευτική βάση στον τομέα των επιχειρήσεων που ενδιαφέρει τον επιχειρηματία, είναι ο αισθητήρας που θα του δώσει τη δυνατότητα καλής επικοινωνίας με το αγοραστικό κοινό του. Κυνηγάμε λοιπόν τη γνώση, τα επαγγελματικά σεμινάρια και οτιδήποτε άλλο μπορεί να αυξήσει την ανταγωνιστικότητα μας σε επίπεδο ικανοτήτων!

  1. The faster, the better και η έννοια της εγρήγορσης

Η εικόνα του επιχειρηματία που διοικεί μια μεγάλη επιχείρηση από την αναπαυτική δερμάτινη καρέκλα του γραφείου του, είναι πλέον ξεπερασμένη και αν όχι, πρέπει επειγόντως να ξεπεραστεί! Ο σύγχρονος επιχειρηματίας μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι δεν κάνει καθόλου καθιστική δουλειά. Ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας πρέπει να είναι stand by για το κυνήγι ευκαιριών, συνεργασιών, δικτύωσης. Χρειάζεται να είναι σε εγρήγορση (alertness) και να έχει τη διάθεση να αναλάβει το ρίσκο, προκειμένου να προσφέρει και να αποκομίσει επιχειρηματικά οφέλη. Ίσως θα λέγαμε ότι οι επιχειρηματίες οφείλουν δικαίως να είναι τα πιο ανήσυχα πνεύματα και φυσικά, να διαθέτουν άριστες επικοινωνιακές ικανότητες που τους καθιστούν γρηγορότερους απ’ όλους τους άλλους.

  1. Οργάνωση και ανθρώπινο δυναμικό

Κάπου εδώ, είναι που πολλές επιχειρήσεις υστερούν. Η οργάνωση είναι μια έννοια που εισάγεται από τις πρώτες ώρες ζωής μιας επιχείρησης. Αυτό σε πολλές περιπτώσεις επιβεβαιώνει, πως αν κάτι δεν ξεκινήσει καλά, τότε μάλλον, δεν θα καταλήξει ποτέ καλύτερα. Πέρα από το γεγονός ότι πρέπει να υπάρχει το οργανωτικό πλάνο μιας επιχείρησης και οι κατάλληλοι άνθρωποι που θα το βάλουν σε δράση, η εξέταση των κινήτρων μας είναι κάτι ακόμα θεμιτό. Σε στατιστικές προηγούμενων χρόνων, το 26% των επιχειρηματιών δήλωσε ότι το βασικό κίνητρο για την ίδρυση της επιχείρησης τους ήταν η ανάγκη, το 47% στήριξε την άποψη άλλων πλεονεκτημάτων, ενώ το υπόλοιπο 27% έκανε έναν συνδυασμό αυτών των δύο. Το point εδώ, είναι πως η ανάγκη δημιουργεί πολλές φορές εσπευσμένες και παράτολμες κινήσεις ή δρασκελισμούς που «χαντακώνουν» μια επιχείρηση.

  1. Καινοτομία και δημιουργικότητα

Μέσα σε μια πληθώρα επιχειρήσεων, τι είναι αυτό που θα κάνει τη δική σου να ξεχωρίσει; Αυτό είναι ένα ερώτημα στο οποίο χρειάζεται να ποντάρει κάποιος. Η αύξηση της ανταγωνιστικότητας στο χώρο των επιχειρήσεων έγκειται και στην παραγωγική και δημιουργική τάση ενός επιχειρηματία. Η παροχή επιπλέον υπηρεσιών, ο σχεδιασμός, η ποιότητα και η προσφορά των προϊόντων είναι πεδία δράσης πρόσφορα σε έδαφος για καινοτομίες. Η προσέγγιση του αγοραστικού κοινού, η διαφήμιση της επιχείρησης, ακόμα και οι συνεργασίες της, αν το χειριστεί κανείς κατάλληλα, μπορούν να αναδείξουν σε μεγάλο βαθμό μια επιχείρηση.Όρεξη, θέληση, ενθουσιασμός και η δημιουργικότητα είναι στο χέρι σας!

  1. Don’t stress, do your best!

Υπάρχουν πολλά μοντέλα επιχειρηματιών, πολλά από αυτά τα έχουμε δει και σε ταινίες να ενσαρκώνουν άπταιστα τον ρόλο των control freaks.  Είναι γεγονός ότι σε μια επιχείρηση που λειτουργεί σαν «ζωντανός οργανισμός», που έχει διαρκώς ανάγκες και απαιτήσεις, πρέπει να είσαι λίγο στην πρίζα. Αν όμως δεν διαθέτει κανείς ψυχραιμία και διαχείριση του άγχους, τότε ίσως το επάγγελμα του επιχειρηματία να είναι μια πολύ δύσκολη λύση. Όπως άλλωστε δεν προτείνεται το πορτρέτο του επιχειρηματία που τα φορτώνει στον κόκορα, κλείνει στις μια, αφήνει τους εργαζόμενους στο πόδι και πάει παραλία, άλλο τόσο δεν χρειάζεται το άλλο άκρο, της νευρικότητας και του πανικού. Ειδικότερα όταν η επιχείρηση μας συνδέεται με κάτι που αγαπάμε, με κάποιο χόμπι, το κάνουμε με ευχαρίστηση και το πάθος που του αρμόζει, διαφορετικά βγαίνουμε πάλι χαμένοι.

  1. Ηγετικές ικανότητες

Σ΄αυτό το σημείο χρειάζεται κάτι παραπάνω από το να είσαι συγκαταβατικός και καλόβολος άνθρωπος, προκειμένου να συντονίσεις μια ολόκληρη ομάδα. Ακούγεται εύκολο, όταν όμως βρίσκεσαι αντιμέτωπος με το πλάνο κι άλλων ανθρώπων, τοτε η ευελιξία, η κατανόηση και οι ικανότητες διαπραγμάτευσης είναι οι λέξεις κλειδιά που χρειάζεσαι. Επίσης, πάντα ανάλογα και τον επιδιωκόμενο σκοπό, όπως για παράδειγμα η εκπόνηση ενός project, ο συντονισμός της ομάδας, ο σωστός έλεγχος των εργασιών, αλλά και η ανάθεσητους στους σωστούς αποδέκτες, είναι πράγματα που μπορούν να βγάλουν μια επιχείρηση ασπροπρόσωπη.

Όλα τα παραπάνω μας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο επιτυχημένος επιχειρηματίας είναι ένας άνθρωπος που εργάζεται αδιάκοπα και διαθέτει κριτική ικανότητα. Θέτει υψηλούς, αλλά ρεαλιστικούς στόχους, και μαθαίνει, μαθαίνει διαρκώς τόσο από τα λάθη, όσο και από τις στρατηγικές κινήσεις της δουλειάς του…

Σχόλια